Sauna jest popularnym miejscem relaksu w każdym hotelu SPA i klubach fitness, jednak nie każdy wie jakie dobrodziejstwa za sobą niesie, dlaczego jest tak rozpowszechniona i chwalona.  Wbrew obiegowej opinii efektywne korzystanie z sauny nie jest takie proste. Należy zastosować kilka wskazówek, aby jej pozytywy przyniosły korzyści dla organizmu.

Sauna to inaczej leczenie ciepłem, które ma wpływ na cały nasz organizm – na układ oddechowy, mięśniowy, serce, nerki i inne organy wewnętrzne.  Traktuje się ją jako źródło relaksu i odprężenia. Jest to zabieg termolecznictwa, który polega na zażywaniu kąpieli gorącym powietrzem o zróżnicowanym stopniu wilgotności. Stąd też mamy do wyboru kilka różnych rodzajów saun.

  1.  Sauna fińska czyli tzw. sucha. To temperatura 80-110 stopni C  i wilgotności 10%. jak nazwa wskazuje bardzo popularna w krajach skandynawskich. Maksymalny czas to 12 minut. Jednak nie powinniśmy z niej korzystać częściej niż raz w tygodniu.
  2. Sauna parowa inaczej nazywana łaźnią rzymską. To temperatura 70 stopni C i znacznej wilgotności 65-95 %. jednak pomimo że temperatura jest wewnątrz pomieszczenia niższa, to wysoka wilgotność powietrza powoduje, że odczuwamy temperaturę o wiele wyższą niż  w przypadku sauny fińskiej. Maksymalny czas przebywania to 15 minut.
  3. Sauna na podczerwień / infrared / to rodzaj sauny gdzie stosuje się promienniki podczerwone, które powodują nagrzanie do temperatury 50-60 stopni C i wilgotności powietrza do 25%. i z tego typu kąpieli cieplnej można korzystac nawet codziennie.
  4. Biosauna to sauna sucha, ale inna jej odmiana. Temperatura utrzymuje się na poziomie 40-60 stopni C i wilgotności 40%. Towarzyszy jej najczęściej element aromaterapii, dlatego też często nazywana jest aromatyczną i wpływa na nastrój użytkownika. Z uwagi na stosunkowo niewysoka temperaturę również może być stosowana codziennie.

Dzięki kąpielom cieplnym w saunie zawdzięczamy poprawę odporności organizmu.

Każda wizyta korzystnie odpręża, relaksuje, pielęgnuje, wygładza, zwiększa wydolność organizmu, poprawia przemianę materii, wpływa pozytywnie na choroby oddechowe, zwyrodnienia stawów, zmniejsza trądzik.  Inne korzyści z sauny to:

  • Wzmacnia krążenie krwi: poprawia szybkość krążenia krwi i oddychania.
  • Utrata wagi: sauna jest podobna do łagodnych ćwiczeń, spala około 300 kalorii w  przeciętnej sesji. Regularne zabiegi sauny w połączeniu z zdrową dietą i umiarkowanymi ćwiczeniami pomogą Ci schudnąć i pozostać sprawnym i zdrowym. 
  • Oczyszczanie skóry: obfity pot wywołany wysoka temperaturą w saunie  a następnie prysznic chłodną wodą oczyszcza skórę znacznie dokładniej niż typowa kąpiel. Sprawia, że skóra staje się ​​miękka i zdrowsza z natychmiastowymi zauważalnymi efektami.
  • Relaks dla ciała: Stres powoduje gromadzenie się w organizmie napięcia przejawiającego się w różnych bólach. Ciepło i wilgotność w saunie przenika w ból i rozluźnia zmęczone mięśnie. Sauna wieczorna pozostawi napięte mięśnie i obolałe kończyny po całym dniu całkowicie zrelaksowane. Sauna również łagodzi bóle artretyczne.
  • Relaksacja umysłu: Sauna jest idealnym miejscem relaksu. Wszyscy regularnie korzystający zgadzają się, że skutecznie pomaga zwalczyć zmęczenie fizyczne i psychiczne i stres.

Najważniejsze wskazówki, które powinniśmy stosować korzystając z sauny to:

  • do sauny powinniśmy wybrać się najlepiej w godzinach wieczornych. Kąpiel cieplna powoduje zmęczenie, często osłabienie, więc wskazany jest po niej odpoczynek,
  • nie wchodźmy do sauny po wysiłku fizycznym,
  • nie wchodźmy do sauny głodni lub zbyt najedzeni, to nie wpływa dobrze na nasz organizm,
  • przed i po kąpieli gorącym powietrzem powinniśmy opłukać ciało letnią wodą i dokładnie wysuszyć.
  • w saunie suchej ze względów higienicznych niezbędny jest rećznik, który powinniśmy rozkładać pod ciałem.
  • jeśli poczujemy zawroty głowy, kołatanie serca z uwagi na narastająca temperaturę powinniśmy opuścić pomieszczenie i odpocząć,
  • opuszczamy saunę spokojnie, wstajemy i nieśpiesznie wychodzimy
  • zalecane jest korzystanie z sauny w seriach 2-3, grzanie – chłodzenie – odpoczynek

Kiedy już kończymy seans w saunie, powinniśmy się schłodzić, co jest ważne z uwagi na obniżenie temperatury ciała. Niedostateczne schłodzenie może spowodować osłabienie organizmu i ból głowy. Warto wetrzeć w ciało balsam, a podczas kąpieli użyć peelingu, który usunie zrogowaciały naskórek. Włosy myjemy i koniecznie wcieramy dobrą odżywkę. Pijmy soki lub wodę mineralną.

Jednak jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do stan naszego zdrowia powinniśmy koniecznie skonsultować się z lekarzem odnośnie korzystania z sauny.  Osoby, które cierpią na choroby serca, nadczynność tarczycy, zakrzepowe, miażdżycowe czy nawet będące w ciąży czy podczas menstruacji powinny sobie przyjemności z korzystania z sauny odmówić.